Positionering

10 tips voor een goede positionering

Wil je jouw bedrijf versterken en een sterk merk zijn? Lees dan vooral verder! Dit artikel is speciaal voor de ambitieuze ondernemers die zelf aan de slag willen gaan met positioneren. Ten eerste super dat je ermee begint! Ten tweede, er zijn een aantal punten waar je zeker op moet letten. Graag geven wij 10 tips weg om je op weg te helpen.
onderzoek
1. Doe onderzoek en ga niet van aannames uit. Je kan al snel te neiging hebben om teveel met je eigen ervaringen en gevoelens mee te gaan, terwijl de werkelijkheid anders kan liggen (of voor je klant anders liggen). Aannames zijn gebaseerd op je eigen referentiekader. Dat betekent dat je een situatie inschat op eerdere ervaringen en eigen normen en waarden. Het is belangrijk om deze aannames tegen te gaan, bijvoorbeeld door onderzoek naar je concurrenten of je klanten te doen. Het helpt om jouw bedrijf uit verschillende invalshoeken te zien om vanuit een objectief oogpunt te werk te gaan.

2. Investeer met tijd, middelen en geld. Positioneren kost veel tijd, maar voor een succesvol resultaat is investeren in tijd niet genoeg. Probeer geld op zij te zetten voor bijvoorbeeld aanschaffen van software, externe partijen of marketingtools, zodat je effectieve middelen in huis hebt om je positionering te versterken.

3. Betrek alle lagen van de onderneming erbij. Bij positioneren vertel je een verhaal. Het is belangrijk dat dit verhaal geloofwaardig is en alle betrokkenen dit verhaal uitstralen. Dus betrek niet alleen de directeur, maar ook de receptioniste, de marketingmedewerker en stagiaires bij het verhaal. Dit geldt niet alleen voor de uitvoering, maar ook bij de totstandkoming. Op deze manier creëer je draagvlak voor positioneren! Je informeert niet alleen, maar je zorgt ook dat ze met je meedenken.
betrokkenheid

4. Betrek je klanten erbij. Ga met ze in gesprek over waarom ze loyaal zijn aan jouw bedrijf. Test je positionering en kom er achter of je verhaal werkt of dat je nog dingen aan moet passen. Tevens zorgt dit ook weer voor extra draagvlak. Een mooi voorbeeld om je trouwe klanten te betrekken, is ze de mogelijkheid geven om ambassadeurs van je merk te worden. Merkambassadeurs zijn enthousiast over jouw product of dienst, zijn loyaal aan jouw bedrijf en raden het zelfs anderen aan.Question mark and colorful paper with different direction.

5. Maak keuzes. Het is moeilijk, maar keuzes maken is de sleutel van positioneren. Gedurende het hele proces, maak je keuzes in je kernwaarden, welke producten of diensten je aanbiedt, wat je doelgroep is en welke kanalen je gaat gebruiken. Keuzes hierin maken is essentieel. Als je teveel aanbiedt of je op iedereen wilt richten, bereik je uiteindelijk niemand.

6. Zorg voor aantrekkelijke visuals. De kracht van de uitvoering van een positionering ligt ook in je huisstijl. De uitstraling van je website, je logo en wellicht personeelskleding. Je verhaal kan je zo veel sterker overbrengen door het inhuren van een grafisch vormgever of filmmaker die het met visuals aantrekkelijk maakt. Zorg ervoor dat je kernwaarden aansluiten bij de uitstraling!

7. Focus. Je kunt niet heel je verhaal vertellen. Door de enorme concurrentie op consumenten, is de aandacht van een potentiële klant beperkt. Daardoor is het belangrijk om in de kern een sterk verhaal te hebben om klanten naar binnen te halen. Focus kun je aanbrengen door bijvoorbeeld op maximaal drie kernwaarden te focussen of de marketing op twee klantengroepen te richten.

3d small people - ruler and pencil

8. Meet en evalueer. Natuurlijk wil je weten of je positionering werkt, daarom is het aan te raden om van te voren doelen op te stellen, evaluatiemomenten in te plannen en bepaalde factoren als bereik te meten. Met de resultaten weet je waar jouw verbeterpunten liggen en hoe je jouw positionering kunt versterken.

9. Blijf doorgaan. Positioneren is een proces. De markt verandert, jouw producten en diensten vernieuwen, nieuwe klanten ontstaan en daarom blijft het proces van positioneren in beweging. Er is altijd ruimte voor verbetering en vernieuwing. Een sterk merk zal altijd bezig zijn met het ontwikkelen van haar positionering en zit nooit stil.

10. Wees uniek en onderscheidend. En natuurlijk niet te vergeten: een goede positionering is uniek en onderscheidend. Het doel van een goede positionering is je bedrijf eruit laten springen. Denk eraan hoe je opvalt bij je klanten, concurrenten en of deze manier past bij je bedrijf.

Wij wensen jou veel succes! Laatste tip: lees de artikelen in het thema “De Kracht van Positioneren” voor nog meer informatie hierover!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *