Hoe stel je doelen op?

De doelen die je wilt bereiken worden afgeleid van de missie en visie. Bijvoorbeeld: over vijf jaar willen wij x aantal producten hebben verkocht of over één jaar willen wij een bedrijfspand bezitten of het bedrijfsteam uitbreiden. Deze doelen kunnen over verschillende aspecten in de onderneming gaan: financiën, producten, diensten, service, klanten en het personeel.

Het voordeel van het opstellen van doelen is dat je erachter komt wat jou anders maakt dan je concurrent. Bijvoorbeeld door een andere focus te leggen of door jouw unieke positie te bewijzen. Daarbij geven doelen aan hoe je de missie en visie van jouw onderneming gaat behalen. Het zorgt ervoor dat je bedrijf in beweging komt en daadwerkelijk actie onderneemt om je klanten te helpen.

Het is belangrijk om deze doelen SMART te formuleren. SMART doelen: wat betekent dit?

SMART doelen

  1. Specifiek

Om een doel specifiek te maken, maken wij gebruik van de W-vragen.

  • Wat willen wij bereiken?
  • Wie is er bij betrokken?
  • Wanneer gaat het gebeuren?
  • Waar gebeurt het?
  • Waarom willen we het bereiken?

Er is een onderscheid tussen resultaten en doelen. “Ik wil miljonair worden”, “ik wil van mijn passie rondkomen” of “ik wil onafhankelijk zijn” zijn resultaten. Doelen om dat resultaat te behalen zijn: “ik wil een eigen bedrijf starten”, “ik wil investeren” of “ik wil mijn bedrijf uitbreiden”.

Probeer je doel zo specifiek mogelijk te maken.
“Ik wil een bedrijf starten dat …”
“Ik wil mijn bedrijf uitbreiden met …”

Met CoverMinds willen wij in het jaar 2016 vijftien ondernemers bewust maken van hun positionering door ze één van de positioneringstrainingen te laten volgen, met als doel dat deze ondernemers leren om zichzelf te onderscheiden en succesvoller de markt gaan betreden.

  1. Meetbaar

Het is belangrijk om je doelstelling te meten om te beoordelen of je doel is behaald. Voorbeelden van meetbaarheid zijn: kwaliteitseisen, normen, handleidingen, omzetcijfers of het bereik. Je beschrijft concreet bewijs die je tijdens of na afloop voelt, ervaart, ziet of hoort.

Bij de doelstelling van CoverMinds meten wij hoeveel ondernemers de trainingen hebben gevolgd. Maar hoe meet je dat een ondernemer bewust is gemaakt van haar positionering en zelfs succes heeft geboekt?

  1. Door de training te evalueren bij de ondernemer.
  2. Door na te gaan of de organisatie meer succes heeft geboekt door vooraf vast te stellen welk doel zij willen behalen met positioneren. – Toename verkoopcijfers – Toename social media volgers – Conversie vergroten.

Het is belangrijk om van te voren af te spreken met de ondernemer wat voor succes zij willen behalen. Na een periode van drie maanden wordt achterhaald of de ondernemer succes heeft geboekt of bepaald dat zij zich op de goede richting bevinden om het doel te behalen.

Voor een doel is het dus belangrijk om concreet aan te geven wat, hoe en wanneer je meet. Door meerdere momenten te meten is het mogelijk om tussentijds je strategie aan te passen. Probeer zo concreet mogelijk bewijs te achterhalen en pas eventueel je manier van bewijs zoeken aan (als blijkt dat de meting niet de juiste informatie geeft). Wat je vooral niet moet vergeten is een nulmeting.

  1. Acceptabel

Is het doel bereikbaar? Het gaat erom of het doel acceptabel is voor jou. Je weegt de inspanning af tegen de andere werkzaamheden en projecten die je moet verrichten. Als je niet genoeg tijd, geld of talent hebt, dan is de kans klein dat je het doel haalt.CoverMinds biedt ook adviezen aan om ondernemers te helpen. Hierdoor gaat 50% van onze tijd naar de training toe. Het doel is acceptabel, omdat er genoeg kennis, mankracht en tijd bij CoverMinds is om de training te geven. Bij het acceptabel maken van je doel, denk je goed na over de balans. Bezit je voldoende tools om het doel te bereiken?

  1. Realistisch

Een doel moet niet te makkelijk zijn, maar ook niet te moeilijk. Geeft het doel voldoende uitdagingen? Staan de inspanningen in relatie met het resultaat? Dit is een onderdeel dat je het beste kan bespreken in je team. Denk goed na of het doel motiverend genoeg is om het te behalen. Is het doel te moeilijk, dan verlies je je motivatie: “Het lukt toch niet om het te halen”. Aan de andere kant, als het doel te makkelijk is dan heb je weinig voldoening bij het behalen van je doel.

Wij zelf hebben bijvoorbeeld goed nagedacht over de hoeveelheid klanten, de tijdsplanning en de haalbaarheid om het doel te behalen.

  1. Tijdsgebonden

Binnen welke tijd moet het doel behaald zijn? Op welke momenten ga je meten? In de meeste doelen staat minimaal een start en einddatum. Wij raden aan om ook tussenmomenten in te lassen.Wij zijn bijvoorbeeld uitgegaan van één jaar. Voor sommige doelstellingen is dit een te korte periode, voor anderen weer te lang. Ga vooral nog een keer de andere punten (SMAR) langs om te achterhalen binnen welke tijd het doel behaald moet zijn.

De geformuleerde doelen kunnen weer opgesplitst worden in subdoelen. Wat moet er worden gedaan om de SMART doelen te behalen? Dit zijn tussenstapjes die noodzakelijk zijn om tot actie over te gaan, want het resultaat komt niet aanwaaien. Je moet actie ondernemen.

Voorbeelden doelstellingen van bekende bedrijven/merken:

Blijdorp
Doel: Diergaarde Blijdorp inspireert mensen samen te werken om de aarde die we delen, te beschermen.

KPN
Doel: het beste netwerk te hebben.
Subdoel: Privacy & Security: KPN gelooft in veilige producten en diensten voor iedereen en hechten veel waarde aan de privacy van klanten. Klik hier voor de strategie van KPN.

NS
Om de ambitie van NS te realiseren focust NS op drie hoofddoelstellingen:
Klanttevredenheid, reizigerspunctualiteit en return on equity (ROE)

Tony’s Chocolonely
Doel: op weg naar 100% slaafvrij chocolade. Niet alleen in de repen van Tony’s Chocolonely, maar in alle chocolade wereldwijd. Hiervoor is een routekaart vastgesteld met drie doelen:

Fase 1: Tony maakt bewust
Fase 2: Bean to Bar
Fase 3: Voorbeeld vindt navolging

Je begrijpt dat deze doelen niet SMART geformuleerd zijn. Achter de schermen wordt dit wel gedaan. In jaarverslagen is duidelijk te zien met welke strategie zij hun doelen willen behalen. Hierin staan de doelen uitgebreider beschreven. SMART doelstellingen zijn belangrijk, maar voor de inspiratie en motivatie kan het goed zijn om ze te verduidelijken voor het publiek. Terwijl achter de schermen de medewerkers maar al te goed weten wat zij moeten realiseren. Althans bij onduidelijkheid of onbekend van de doelen, zijn er zeker nog stappen te maken.

Inmiddels weet je hoe je SMART doelen kunt opstellen. Graag willen wij je nog een stapje verder helpen door het te specificeren naar het positioneren van je bedrijf. Hieronder hebben we voor jou een paar subdoelen opgesteld die je kunt gebruiken voor je eigen onderneming.

Het is belangrijk om de doelen vast te stellen vanuit je missie en visie. Probeer ze zo concreet mogelijk te maken. Voorbeelden van doelen:

  • De mailinglist verhogen met 50% door te adverteren op Facebook.
  • De conversie op de website met 20% verhogen door acties in de nieuwsbrief.
  • Het aantal Facebooklikes verhogen met 80% door het plaatsen van video’s over …
  • De conversie op de webshop met 20% verhogen door blogartikelen te schrijven over …
  • De naamsbekendheid verhogen met 10% door het organiseren van evenementen.

Probeer goed na te denken hoe jij deze doelen voor jezelf SMART kan maken. Wij weten niet wat jouw situatie is en kunnen hierdoor niet aangeven of deze percentages voor jou relevant zijn. Zorg ervoor dat je acties bijvoorbeeld adverteren op Facebook past bij je doelgroep en je gewenste positionering.

Tips:

  • Reken direct uit wat de percentages in houden. Wat is 50% meer klanten ten opzichte van 2015?
  • Probeer een datum vast te stellen in plaats van gebruik te maken van termen als ‘over één jaar’.
  • Wees specifiek. Waar gaan bijvoorbeeld de blogartikelen en video’s over? Wie gaat deze maken en wanneer gaan ze gepubliceerd worden?

Je denkt misschien: ‘wat hebben deze subdoelen met positioneren te maken?’ Werken aan een positionering houdt in dat je nadenkt over hoe jij gaat opvallen ten opzichte van de rest van de wereld. Hierdoor ben je dus eigenlijk in één keer met al deze doelen bezig. Bij het uitwerken van een positionering werk je aan contentmarketing, social media, website, personeel, webshop etc. Je stelt doelen op, zoals je naamsbekendheid verhogen of het versterken van je imago. Door SMART doelen te formuleren over de positionering van jouw bedrijf, heb je de basis gelegd voor een strategie om je te onderscheiden.

Wij hebben veel vertrouwen in positioneren, dat wij zelfs de prijsafhankelijk maken van je succes. Wij beschouwen het behalen van je doel een vorm van succes. Hoeveel heb jij er voor over om meer klanten, betere klantenbinding en hogere conversie te behalen? Bij CoverMinds is het mogelijk om pas te betalen wanneer je succes boekt!

Heb je vragen? Neem contact met ons op!

PS: Gebruik SMART als een richtlijn. Probeer je doelen motiverend te laten zijn in plaats van de kunst om ze SMART geformuleerd te krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *