sterke identiteit

Levert een sterke identiteit business op?

Bedrijven met een sterke identiteit voegen waarde toe en geven betekenis. Een identiteit geeft jouw onderneming richting, brengt focus en bindt medewerkers en klanten. Het zorgt voor inspiratie, bewustwording en enthousiasme. Wij zijn van mening dat elke onderneming uniek is. Een onderscheidende identiteit helpt om te laten zien dat jij uniek bent.

Helpende kracht
De identiteit is de basis van je missie en visie. Het geeft jouw kracht weer en geeft aan waarom het gaat lukken om jouw ambities te behalen, zelfs bij ondernemingen die gelijkwaardige producten en diensten verkopen. Het gedrag en de cultuur van een onderneming kan hierin een bepalende factor zijn om jezelf te onderscheiden. De kunst is om te achterhalen wat jouw bedrijf anders maakt. Deze unieke punten zijn lastig te definiëren en te communiceren, maar een identiteit kan je hiermee helpen. Vele wegen leiden naar Rome. Welke route neem jij?

Beslissingen maken is makkelijker
Ga je jezelf positioneren op Facebook, Instagram, Twitter of op allemaal? In welke marketinginstrumenten ga je investeren? Wat voor mankracht is er nodig in jouw onderneming? Bij dit soort vragen is het fijn om in de verantwoording de identiteit mee te laten tellen. Daarbij is eenheid in je keuzes essentieel. Bij een vastgestelde identiteit is die eenheid veel makkelijker om te realiseren. Je weet beter waar je naartoe streeft en wie je bent. Hierdoor is het makkelijker om keuzes te maken.

Verbondenheid met je klanten
Een identiteit komt van binnenuit. Vanuit het hart van de mensen achter jouw organisatie. De identiteit geeft aan waarom het bedrijf bestaat, wat haar ambities zijn en welke kernwaarden het bedrijf hanteert. De kunst is om je eigen kernwaarden te ontdekken en deze zo goed mogelijk te gebruiken voor je marketingstrategieën. Een sterke identiteit straalt duidelijkheid uit naar je medewerkers en je klanten. Zij weten (bewust of onbewust) waarom zij zich verbonden voelen met jouw onderneming. Een sterke identiteit zorgt voor duidelijkheid, waardoor consumenten eerder voor jouw producten en diensten kiezen. De kans is groter dat consumenten jouw ambassadeurs worden, omdat ze zich verbonden voelen.

Identiteit is een deel van je verhaal
In de markt met enorm veel concurrentie is storytelling (het vertellen van jouw verhaal) de manier om op te vallen. Het verhaal van je bedrijf is meer dan een logo of een website. Jouw verhaal is je DNA, je ambities, je personeel, je klanten, noem maar op. Een sterke identiteit is deel van je verhaal.

Geloofwaardig verhaal
Een nieuwe profilering of strategie werkt niet als het in strijd gaat met je identiteit. Er ontbreekt bewijsvoering wat er toe kan leiden dat klanten en zelfs medewerkers niet in jouw onderneming geloven. Een sterk verhaal is gebaseerd op onder andere jouw identiteit. Het zorgt voor een lading in je verhaal.

Relevant
Het bepalen van een sterke identiteit is niet genoeg. Je moet dit concreet vertalen naar de producten, de diensten, de medewerkers, het gedrag en de communicatie van de onderneming. De kernwaarden moeten in heel de onderneming geïntegreerd worden. Het zorgt ervoor dat je relevante informatie blijft bieden. Kortom, een identiteit is de basis van je marketingstrategieën. Het succes hangt er van af of het verhaal geloofwaardig is en door meerdere lagen van de onderneming ervaren wordt (daarom is het belangrijk dat je de identiteit niet verzint).

Identiteit helpt om een sterk verhaal te creëren voor jouw bedrijf of merk. Hierdoor raken consumenten sneller verbonden met jouw bedrijf. Bij het leveren van een goede kwaliteit en daarnaast jezelf onderscheiden door je verhaal, groeien potentiële klanten uit tot tevreden klanten. Om deze klanten bij je te houden, zorg je voor redenen om je relatie met je klant te blijven houden. Je wilt niet dat zij alleen loyaal zijn aan het gebruik van producten, want dit kunnen andere bedrijven ook leveren. Door identiteit zorg je ervoor dat jij de waarde biedt die de concurrenten niet kunnen geven. Deze tevreden en loyale klanten leveren business op als je blijft verbinden met jouw unieke verhaal! Zij denken niet eens na om bij een concurrent op zoek te gaan naar betere alternatieven. Zij praten graag over jou, willen op de hoogte blijven en zich verbinden aan jouw levensstijl, waarden en doelen. Dus identiteit is een belangrijke factor om meer business te generen.

En nu jij?
Welke unieke route volgt jouw bedrijf? Wat zijn jouw onderscheidende kernwaarden? Bij CoverMinds helpen wij jou graag verder met deze vragen. Onze training ‘Wat is mijn identiteit’ helpt om bewustwording te creëren over de onderscheidende kernwaarden van je bedrijf.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *