Zuivel Epke Zonderland

Nederlandse sporters bij de Olympische spelen, doen zij aan positioneren?

Tijdens de Olympische Spelen strijden 242 professionele sporters van Nederland voor goud. Onder deze sporters bevinden zich voorbeelden van een goede positionering. In dit artikel licht ik vijf voorbeelden toe hoe bedrijven en sporters samenwerken, wat leidt tot een goed imago of hogere verkoopcijfers.

Er zijn verschillende manieren om je bedrijf op de kaart te zetten. Een manier is om een bekendheid, in dit geval een sportatleet, te koppelen aan je bedrijf. Bedrijven lijken veel op elkaar en willen zich onderscheiden door met een menselijk karakter de wereld te betreden. Om dit menselijke karakter een gezicht te geven, maken zij gebruik van een sportatleet. Deze manier van positioneren wordt personal branding genoemd. Er zijn meerdere doelen verbonden aan het koppelen van een sportatleet. Het kan bijvoorbeeld bijdragen aan het versterken van je verhaal, stimuleren van een bepaalde levensstijl of het generen van naamsbekendheid.

Voorbeeld 1: Epke Zonderland
Topturner Epke is met meerdere bedrijven gekoppeld, zoals Campina, Gazelle, AA drink en Volkswagen. Epke valt onder de Nederlandse sporters zeker op door zijn grote aantal partners en sponsors. Hij is in veel van de gevallen hoofdambassadeur van de campagnes. Er zijn bijvoorbeeld meerdere sporters gekoppeld aan het merk, maar hij wordt extra in de picture gezet. Waarschijnlijk vanwege zijn goede prestatie op de vorige Olympische Spelen in Londen (goud).

Campina Epke ZonderlandZuivel Epke ZonderlandEpke Zonderland Volkswagen

Sterk met Campina (campagne)
Epke en Campina moedigen sportend Nederland aan. Zij promoten dat gezonde voeding bijdraagt aan een mooie sportprestatie en een sterk lichaam. Het verhaal over de kracht van zuivel willen zij delen met filmpjes waarin zij aangeven hoe Epke en andere sporters hun voeding combineren met trainingen. Klik hier voor een filmpje.

Campina werkt ondere andere met Christiaan Varenhorst en Reinder Nummerdor (beachvolleyballers), Marit Bouwmeester (zeilster met een passie voor voeding), Laura Smulders (BMX’er) en Bas Verwijlen (schermer). Deze sporters zijn gekozen omdat zij bekend zijn met hun ambitie voor de olympische droom. Het zijn harde werkers. Veel Nederlanders kennen deze sporters (herkenbaar). Zij voelen zich verbonden met deze helden. Qua waarden vind ik de connectie ontbreken, het draait vooral om de levensstijl: trainen in combinatie met voeding. Ik begrijp de keuze voor Epke door zijn kracht en sterke lichaam. Marit Bouwmeester voor haar passie met voeding. De waarden en normen van de sporters (Bijvoorbeeld de nuchterheid van Epke) komen niet sterk naar voren. Het is mij niet duidelijk waarom deze atleten zijn gekozen (wat is hun connectie onderling?). Er komt wel goed naar voren dat alle sporters streven naar een gezonde levensstijl en dat is waarschijnlijk de match die hier plaats gevonden heeft. Er liggen hier zeker nog kansen. Betrek de sporters meer bij de campagne. Persoonlijk zou ik het tof vinden als sporters met hun eigen social media kanalen laten zien dat ze ambassadeur zijn (zonder een gepromoot bericht te plaatsen, maar vanuit zichzelf het ambassadeurschap laten zien). Het is natuurlijk de vraag in hoeverre de sporter hiervoor open staat. De focus is de sportprestatie en trainingen, de rest is bijzaak.

Pas op de Volkswagen van jouw favoriete atleet! (campagne)
Een mooie samenwerking is ontstaan tussen Epke en Volkswagen. Het is hier duidelijker waarom hij gekoppeld is aan dit merk. Namelijk zijn persoonlijkheid sluit aan bij het bedrijf. Hij is nuchter en sympathiek wat past bij Volkswagen. Sterk aan deze campagne vind ik dat het niet alleen draait om zijn sportprestatie, maar om Epke zelf. Andere atleten die gekoppeld zijn aan Volkswagen: Femke Heemskerk, Daphne Schippers en Dorian van Rijsselberghe. Voor mij is het niet duidelijk wat de connectie tussen deze sporters is, naast dat zij alle vier streven naar een gouden plak. Misschien is er wel een hele campagne bedacht voor het geval één van deze atleten goud wint. Het zijn de kanshebbers van Nederland. In vergelijking met Campina is er meer rekening gehouden met de persoonlijkheid van de sporters. Het kan wél veel groter en dieper uitgepakt worden. Epke is de hoofdambassadeur en hieruit is een leuk filmpje gekomen ter introductie van de Tiguan. Alleen jammer dat dit niet bij de andere sporters is gedaan. Bij dit filmpje is sterk te zien dat ze op een creatieve manier aanhaken aan elkaar. Waardoor het verhaal veel meer blijft hangen onder de mensen.

Voorbeeld 2 Ellen Hoog
Populaire hockeyster Ellen Hoog heeft veel fans op haar social media. Tof om te lezen dat ze een eigen boek gaat uitbrengen. Dit vind ik een hele leuke manier van ondernemen en past goed bij haar persoonlijkheid. Ze eet gezond en het liefst biologisch. Enorm belangrijk vindt ze dat om goed te presteren. Via haar boek krijg je persoonlijke tips over sporten en gezond eten. Balans is het recept voor een gezond en gelukkig leven. Natuurlijk is haar persoonlijkheid niet vergeten en komt de vrolijke en stoere stijl naar voren.

Ellen Hoog

Dit is een uitstekende manier van jezelf positioneren. Zeker een aanrader voor andere sporters.  Sinds dit jaar heeft ze zelfs een productlijn met haar eigen biologische producten. In dit geval is Ellen Hoog ambassadeur voor haar eigen producten bij Hiddit. Het is mooi om te zien dat zij echt voor dit bedrijf staat en dat ze er graag bij betrokken raakt. Ook blogt ze fanatiek, waar haar persoonlijkheid ook weer naar voren komt. Ik houd daarvan. Een persoonlijke manier van vermarkten. Ellen Hoog valt op, ook al heeft ze veel populaire mede-hockeycollega’s zoals Naomi van As en Maartje Paumen.

Facebook Ellen Hoog

Voorbeeld 3 Dorian van Rijsselberge
Windsurfer Dorian van Rijsselberghe houdt zijn eigen ervaringen met sporten op topniveau niet voor zichzelf. Via een foundation geeft hij zijn succes door. Ik vind tof om te zien dat hij zich inzet om andere sporters op topniveau te helpen. Hierdoor kan je merken dat hij passie heeft voor zijn sport. Het team bestaat uit jonge ambitieuze sporters die internationaal willen gaan. Naast zijn foundation houdt hij niet alleen andere sporters op de hoogte, maar iedere fan, sporter of vriend kan zijn leven volgen. Hij blogt over zijn levensstijl, sponsors en zijn plezier in zijn sport.

Dorian windsurfen

Hij houdt zijn social media kanalen goed bij, waardoor je hem goed leert kennen. Hij maakt het makkelijk om zijn leven op de voet te volgen. Ik verwachte eigenlijk dat veel sporters dit doen, maar dat valt mee. De combinatie van trainen en plezier in zijn sport en de ambitie voor de Olympische Spelen passen goed bij de positionering van Dorian. Het is puur en dat maakt het mooi.

Voorbeeld 4 Dafne Schippers
Samen met haar zusje houdt ze een blog bij met inspirerende recepten boordevol verse ingrediënten (gezond maar lekker). Daarbij zie je hoe haar leven eruit ziet als topsporter met filmpjes en artikelen. Een leuke combinatie. Ze gaan met de foodblog ook samenwerkingen aan met bijvoorbeeld Discovered (klein bedrijf maar met veel passie voor exotische producten). Wie weet, komt er later zelfs een boek van de zusjes op de markt…

Dafne SchippersSmoothie van Dafne

Ze wordt onder andere gesponsord door Koninklijke Gazelle, AA drink en Volkswagen. Het verschil met Epke is dat Dafne veel meer op haar social media kanalen over haar ambassadeurschap laat zien. Dit is voor de sponsors positief, want de sponsoren ontvangen enorm veel aandacht met deze berichten. Door haar actieve rol met haar volgers is zij een zeer interessanter sporter om je als merk mee te binden.

Voorbeeld 5 TeamNL
TeamNL is een community met de supporters en sporters van Oranje. Ze volgen alle olympische atleten van Nederland nauw op de voet. De plek waar je jouw sporters volgt. Alles weten en niks missen. Dit doen zij op veel manieren: eigen studio, Facebook, YouTube, Instagram, website, magazine en de Olympic Experience in Den Haag. Je merkt dat hier een team van marketeers achter zit.

TeamNL

TeamNL is bedacht om zowel bij sporters als fans saamhorigheidsgevoel te creëren: ‘samen staan we sterk’. Het gaat zelfs verder. Het moet NOC*NSF en de sportbonden de gelegenheid geven om haar olympische sponsors en bondsponsoren een extra podium te geven. Met unieke verhalen, storytelling en portretten van de sporters tijdens de ROAD TO RIO biedt TeamNL relevante content aan de community. Hier zit een duidelijk strategie en plan achter met een duidelijk doel. Qua positionering vind ik het fantastisch om te zien dat alle partijen er aan mee doen. Op alle vlakken is de saamhorigheid te vinden. Daarnaast helpt het sporters om te laten zien hoe hun weg naar Rio eruit ziet. Ik denk dat dit zeker helpt om de opmerkelijke prestatie te begrijpen. Zelf volg ik een speler tijdens de Olympische Spelen en daarna niet meer. Dit initiatief maakt het leuk om een sporter te blijven volgen.

TeamNL

Conclusie positionering van Nederlandse sporters
Op het gebied van ondernemen zijn er zeker interessante ontwikkelingen aan de gang. Veel blogs gaan over hun bijzondere leven, boeken zijn uitgebracht en campagnes met grote bedrijven stimuleren een gezonde levensstijl. Helaas is maar een klein deel van de olympische atleten actief. Ik begrijp het ook wel. Het doel is de sportprestatie en de rest is bijzaak. Toch is het interessant om na te denken wat je als sporter nog meer kan doen. TeamNL vind ik hier een goede bijdrage aangeven. Dit is mooi middel om het verhaal van de sporter weer te geven.

Daarnaast merk ik dat de meeste samenwerkingen gebaseerd zijn op de sportprestatie of levensstijl van de sporter. Ik zie nog veel mogelijkheden om de waarden van de sporter te koppelen aan een bedrijf. Ellen Hoog en Dafne Schippers hebben hierin de eerste stappen gemaakt door op een persoonlijke manier hun passie voor eten en sport te communiceren. Hierdoor krijg je veel meer pure ambassadeurs van een merk. Het verhaal kan vele malen sterker overkomen bij een duidelijk match op levensstijl en waarden. Waardoor je ook veel meer kans hebt op free publicity, voorbeeld:

Dafne Schippers Facebook

De saamhorigheid tussen de sporters ontbreekt nog teveel. De connectie tussen sporters als Dorian van Rijsselberge en Laura Smulders is voor mij niet duidelijk. Misschien is deze er wel, maar wordt dat op dit moment niet goed over gecommuniceerd. Het lijkt mij voor het verhaal en de naamsbekendheid goed om jouw ambassadeurs bij elkaar te brengen. Samen is sterker dan alleen! Kortom, volop kansen (ik denk dat deze rol bij TeamNL steeds sterker naar voren gaat komen).

Wij wensen alle Nederlandse sporters veel succes op de Olympische Spelen! Welke sporter volg jij?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *