Op zoek naar het gat in de markt

Je herkent het misschien wel. Als je eenmaal begonnen bent met een eigen bedrijf, slaat het ondernemersvirus snel aan. Je ontkomt er niet meer aan, want het is veel te leuk. Je ideeën slaan op hol en je wilt alleen nog maar meer ondernemen. Nadat wij begonnen met CoverMinds, kregen we nog veel meer toffe ideeën om in de toekomst uit te voeren. In sommige gevallen vinden ondernemers het gewoon leuk om er nog iets bij te doen. In andere situaties gaan ze een hele andere boeg op, omdat het huidige idee niet zo goed blijkt te werken als gedacht. In beide gevallen moet je op zoek naar het gat in de markt. Juist datgene vinden waar het meeste behoefte aan is en waarmee je het beste kan inspelen op de markt. Maar ja, verzin dat maar eens. Dat is niet gemakkelijk. Daarom helpen we je een handje op weg bij het brainstormproces. Wat kan je doen om tot het beste idee te komen?

Wat vind je zelf leuk?
Ergens een grote passie voor hebben, komt vaak je productiviteit en kwaliteit ten goede. Zeker bij zo’n vrij beroep als ondernemer is het fijn als je er genoeg affiniteit mee hebt en het niet alleen maar doet omdat je er denkt veel geld mee te kunnen verdienen. Door iets te doen wat je zelf ook zou gebruiken of doen komt de authenticiteit van je merk ook veel beter naar voren. Je vertelt het verhaal vanuit jezelf. Daarom is de eerste stap van je brainstormproces nagaan wat je zelf leuk vindt. Zet jezelf eens in het midden van een mindmap. Wat doe jij in je vrije tijd? Welke producten gebruik je? Wat vind je hierbij belangrijk?



Waar loop je tegenaan?

We gaan nog even door op het meeste persoonlijke onderwerp: ik. Nu kijken we alleen niet naar wat je al hebt of waar je van houdt, maar wat je nog niet hebt. Je kan hiervoor een nieuwe mindmap maken, maar je kan ook doorgaan op de vorige mindmap. Wat zijn bijvoorbeeld de struggles die je hebt als je met een groep vrienden wilt afspreken, wat vind je vervelend tijdens een bezoek aan een festival, waar loop je tegenaan bij je werk? Schrijf alles op wat je kunt bedenken. Zijn hier al concrete oplossingen voor bedacht? Hoe zou je dit zelf kunnen oplossen. Kies er een aantal uit en test die eens bij je netwerk. Hebben anderen hier ook last van?

Wat bestaat er al?
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: ga eropuit en laat je inspireren. Wil je een product ontwikkelen? Bezoek een aantal leuke, unieke winkels, kijk wat daar allemaal te vinden is en onderneem regelmatig activiteiten. Je hoeft het wiel immers niet opnieuw uit te vinden. Natuurlijk is het ook niet de bedoeling dat je het werk van een ander compleet overneemt, maar je kan het wel gebruiken ter inspiratie waaruit je het vervolgens nog beter doet, op jouw eigen manier, voor een andere doelgroep of met een nog betere aansluiting op de markt.

   

Wat doet je doelgroep?
Heb je een richting bepaald of weet je al welke doelgroep je wilt aanspreken? Een doelgroeponderzoek helpt om te bepalen of je idee echt gaat aanslaan. Dan bedoelen we niet alleen een analyse waarin je kijkt waar je doelgroep woont of hoe oud ze zijn, maar juist waar ze behoefte aan hebben, wat hun drijfveer is, wat ze missen in hun leven. Wees niet bang om zomaar wat mensen aan te spreken of ze zelfs te interviewen over je onderwerp. Gesprekken met je medemens is de beste bron om tot nieuwe inzichten te komen. Tijdens de opstartfase van CoverMinds hebben wij ook niet voor niks veel afspraken gemaakt met mensen uit ons netwerk om mee te sparren. Het heeft ons geholpen om ons plan aan te scherpen en nog beter aan te sluiten op de doelgroep.

We weten dat creatieve ideeën bedenken niet gemakkelijk is, maar we hebben er vertrouwen in dat je snel dat eureka-moment zal krijgen. Wil je een keer met iemand sparren? Schroom niet om ons te contacten. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *