Vijf keer inspiratie voor een goede positionering

Tijdens onze studie Leisure Management deden wij altijd veel inspiratie op in de vrijetijdssector. Om op de hoogte te blijven van de trends en ontwikkelingen is het belangrijk dat je dit blijft doen, want hier gebeurt het. Terwijl je met je vrienden op een festival staat of bezoek brengt aan een attractiepark. Kijk eens goed om je heen en laat je inspireren.

CoverMinds is opgezet nadat we bij veel bedrijven zagen dat de beleving sterker kan. De positionering is niet altijd even sterk en niet iedereen doet evenveel moeite om zich te onderscheiden. Onze missie is om een wereld te creëren met inspirerende merken. Gelukkig zijn er genoeg die er wel uitspringen! Hier volgen een aantal voorbeelden van organisaties met een goede positionering.

Efteling
Dankzij de Efteling blijven sprookjes leuk, voor jong en oud. Vorige week mocht ik zelf weer in de wondere wereld stappen en genieten in het attractiepark. De Efteling positioneert zichzelf als een wereld vol wonderen. Toen het in 1952 geopend werd, was het vooral kunstenaar Anton Pieck die voor de sprookjesachtige sfeer zorgde die de Efteling tot nu toe nog steeds koestert. Dit voeren ze door in alles wat ze produceren. Achter elke attractie zit een sprookje verbonden en het komt ook tot uiting in de bijeenkomsten en evenementen voor de zakelijke markt en hun televisieprogramma’s. Hun positionering weten ze tevens fantastisch uit te stralen tot in de kleine details. Zelfs alle lantarenpalen en prullenbakken zijn voorzien van een sprookjesachtig uiterlijk. En dit slaat aan, want zelfs volwassenen zijn fan van het attractiepark. Het is ook niet voor niets dat de Efteling het grootste attractiepark van de Benelux is en na Disneyland Parijs, Europa-park en Tivoli Gardens het meest bezochte pretpark van Europa is.
DSC_2901

Annabel
In 2015 kwam eindelijk het poppodium waar Rotterdam al zolang op zat te wachten. Annabel werd geopend. Gelijk vanaf het begin stond het vol in de zaal. Hoe doen ze dat toch? Zeker met het oog op de locatie, namelijk op de oude plek van de toch ietwat dubieuze club Hollywood. Zorg er maar eens voor dat mensen niet meer het beeld in hun hoofd hebben van Hollywood als ze in Annabel zijn. Voor zover lijkt dat prima gelukt. Van de verschillende kleine zalen is één grote zaal gemaakt en de ingang is verplaatst naar Biergarten. In plaats van 15-/16-jarigen, zijn het nu vooral 20-/30-jarigen die entree maken in de club. Een van de redenen waarom het poppodium gelijk vanaf het begin opviel is de positionering als persoon. Annabel lijkt een jonge vrouw te zijn waar iedereen welkom is. Het is iets mysterieus, want wie is zij precies? Toen Niko. (feest dat eerst wekelijks gehouden werd in Blender) erbij kwam was het helemaal af. Niko positioneert zich namelijk ook als een persoon, misschien nog wel sterker dan Annabel. Niko en Annabel, hoe hun relatie precies zit, is niet duidelijk. Wat wel duidelijk is: je wilt erbij zijn.
annabel ft. nikoannabel ft. niko 2

HEARTBREAK

We blijven nog even in de uitgaanssfeer. HEARTBREAK is een feest dat een paar keer per jaar gehouden wordt in BAR (Rotterdam). De naam verklapt het al, het is een feest voor de liefde. ‘For the people willing to dance, sing-a-long and shout simply because you have the ability to love and to be a Heartbreaker.’ Door de locatie, het creatieve BAR, is creativiteit een belangrijk speerpunt. Zo staan ze bijvoorbeeld deze zomer ook op het Vrije Volk Festival. De HEARTBREAK crew, bestaande uit vier mannen, is er voor je om te hart te helen. De laatste editie stond ‘The love fight’ centraal. “We will support you in these fights on the 4th of June at Bar with some loving guilty quality tunes. The battle tunes of love!” Een slimme positionering gericht op de behoeftes van de doelgroep, want ook al heb je een gebroken hart of wil je de liefde vieren; muziek helpt altijd. Met hun bijpassende fotobanners en de guilty pleasure songs weten ze het plaatje compleet te maken.
heartbreak

Prison Escape
De Noordsingel gevangenis is een van de oudste gevangenissen van Nederland. Ontsnappen uit dit huis van bewaring bleek vrijwel onmogelijk. Tegenwoordig zijn er plannen om van dit complex een experience center of woningen te bouwen. Tot die tijd behoort het tot de organisatie van Prison Escape, om toch nog even mee te maken hoe het is om gevangene te zijn. Prison Escape is een beleving waarbij je moet ontsnappen uit deze gevangenis in drie uur tijd. Mede dankzij de inzet van goedgetrainde acteurs krijg je het gevoel dat je regelrecht uit een film bent gestapt. Hoewel ik helaas zelf nog niet heb deelgenomen aan deze activiteit, geloof ik dankzij de marketinguitingen, inclusief mugshots, al dat het een ware belevenis is. Op de website: “Het vonnis is hard en meedogenloos. Je bent slechts een nummer. De bewakers hebben geen medelijden. De komende jaren zal je slechts het streepje daglicht zien dat door het raampje van je cel schijnt. In de gevangenis heb je geen vrienden, slechts lotgenoten. Maar er is hoop… Niet alles is wat het lijkt, in de Noordsingel gevangenis. Kijk om je heen, er is een weg naar buiten.”
13620786_926548577454713_4689153504751120562_n

Oranjebitter Rotterdam

Wat in 2009 begon als buurtfeest in het centrum van Rotterdam, groeide uit tot volwaardig festival in het Euromastpark. Oranjebitter moest verschillende keren verhuizen, omdat de locatie gewoon te klein werd voor het aantal bezoekers. Oranjebitter Rotterdam is een festival dat gehouden wordt tijdens Koningsdag. Gezelligheid staat centraal. Gelukkig is het festival niet minder sfeervol geworden toen ze dit jaar naar een groot park verhuisde. Met een reuzenrad en de foodtrucks lijkt het wel een minikermis en de levensgrote lampenkappen houden de huissfeer er in. Elk jaar heeft het evenement een ander thema. Afgelopen editie was dat ‘Little Big Adventure’ en alles werd hier dus op afgestemd. De promotievideo met handgemaakte attributen, een vernieuwde website, tipi’s waar muziek wordt gedraaid en adventure games waarbij je skills kan testen. Hoewel Oranjebitter inmiddels niet meer het formaat heeft van een buurtfeest, heeft het nog wel steeds die vibe en dat is misschien wel wat het festival zo goed maakt. De line-up wordt altijd een lange tijd geheim gehouden, maar de kaartjes worden toch gewoon verkocht. De sfeer is belangrijker dan de artiesten. Een goed voorbeeld van een succesvolle positionering!
DSC_1908

 Welk bedrijf vind jij tof? Laat het weten in de reacties!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *