Vijf struggles van ondernemen

Ruim een jaar geleden schreven wij ons in bij de Kamer van Koophandel met ons bedrijf CoverMinds. Met die inschrijving werden wij officieel ondernemer. Na een paar maanden ervaring met die nieuwe bezigheid in ons leven schreven we allebei, Naomi en Tamara, een artikel over de voordelen van ondernemen. Inmiddels zijn we veel artikelen en wijze lessen verder. Hoewel we ons een leven zonder ondernemen niet meer kunnen (of eigenlijk willen) indenken, zitten er natuurlijk niet alleen maar voordelen aan het ondernemerschap. We laten je graag alle kanten zien, vandaar dat we een lijstje hebben opgesteld met vijf struggles die een ondernemer kan hebben.

1. All ‘bout the money
Als geld toch eens geen rol speelde… Dit is waarschijnlijk een van het duidelijkste nadeel van ondernemen. Heb je een jaarcontract getekend bij een bedrijf voor een prima salaris waar je in ieder geval je huur of hypotheek, je eten en wat luxedingen van kan betalen? Dan hoef je wat dat betreft het komende jaar geen zorgen te maken. Ben je een ondernemer en ben je afhankelijk van het aantal opdrachten dat je binnenkrijgt? Dan kan het een stuk lastiger worden. Het ene moment loopt het als een speer, het andere moment heb je bijna niks. Ook bij huurcontracten en koophuizen wordt het je niet makkelijk gemaakt. Instanties willen zeker weten dat je het kan betalen, waardoor de keuze voor bepaalde huizen eerder valt op mensen met een vast salaris.

2. Only the lonely
Bij zzp’ers zit het al in de naam, zelfstandige zonder personeel. Veel startende ondernemers hebben nog geen personeel. Het kan best een tijd duren voordat je een stabiele werksituatie hebt opgesteld en personeel kunt inhuren, als je dat überhaupt al van plan bent. Wij hebben het geluk dat we met z’n tweeën zijn en daardoor altijd een sparringpartner hebben, maar voor de meeste zzp’ers kan het op zijn tijd eenzaam aanvoelen. Bij een bedrijf in een team werken met mensen die allemaal naar hetzelfde doel streven en waarmee je vrijdagmiddagborrels kan hebben, is eigenlijk veel gezelliger. Om dit probleem een beetje te verhelpen, organiseren wij maandelijks ‘CoverMinds Schuift Op’, waarbij mensen vrijblijvend bij ons aan mogen schuiven als we aan het werk zijn. Pak je het liever online aan? Er zijn ook platforms zoals Zakenmeisje Members’ Club waar jonge, vrouwelijke ondernemers elkaar helpen en waarmee je je successen kan delen!

3. Time after time
Enkele mensen komen op natuurlijke wijze om 07:00 uur uit hun bed en gaan gelijk aan de slag. Andere mensen hebben daar op z’n zachts gezegd iets meer moeite mee. Tamara is bijvoorbeeld echt meer een avondmens en moet in de ochtend lang opstarten. Tegelijkertijd wil ze in de avond wel klaar zijn met het werk. Voor de productiviteit kan dit dus lastig zijn. Je hebt geen baas die tegen je zegt dat je van 09:00u tot 17:00u op kantoor moet zijn. Als je als ondernemer zijnde niet die natuurlijke discipline hebt, blijf je gerust wat langer in bed liggen of ga je juist makkelijk door tot middernacht. Of je hebt snel de neiging om een dag vrij te nemen, terwijl je eigenlijk nog best veel moet doen.

4. Don’t stop ‘til you get enough
Het doorgaan tot middernacht uit het vorige stukje sluit aan bij dit punt. Doordat je bezig bent je met passie, werk je altijd maar door en door. Veel mensen leggen zichzelf de druk op dat het altijd nog meer, beter en sneller kan. Er is geen medewerker of beheerder op het kantoor die de lichten uitdoet en het pand afsluit, zodat je er uitgebonjourd wordt. Bovendien wil je als medewerker ook meestal niet langer doorwerken, want in plaats van extra salaris krijg je vrije dagen die nooit worden opgemaakt. Je bepaalt als ondernemer zelf je uren, wat in eerste instantie juist wel fijn lijkt. Het kan echter ook zijn keerzijde hebben. Het wordt moeilijker om je werk voor de dag weg te leggen op een fatsoenlijk tijdstip en je werk gerelateerde gedachtes uit te schakelen. Over dit probleem gaat ons vorige artikel, dus voor extra leesvoer na het volgende punt, klik dan door naar dit artikel.

5. Faith
Stap je net als ons vanaf je opleiding direct in het ondernemersleven, merk je misschien hetzelfde probleem wel: vertrouwen winnen. Dit is niet alleen bij ondernemers het geval, maar ook voor sollicitanten die meedingen naar een vaste functie. Opdracht- en werkgevers nemen niet snel iemand aan met weinig ervaring, maar gaan voor het grootste gedeelte voor iemand die al jaren in het vak zitten. Of ervaren mensen altijd beter zijn? Daar valt over te discussiëren. Een ervaren vakmens heeft de kneepjes van het vak waarschijnlijk wat beter onder de knie, maar zijn de methodes die hij gebruikt wel up-to-date? Iemand die net is afgestudeerd heeft alle kennis nog vers in zijn hoofd en maakt daardoor misschien wel betere beslissingen. Helaas ziet het bedrijfsleven dit meestal niet zo en kunnen ondernemers die een dienst leveren, zoals een adviesbureau, grafische vormgever, websitebouwer, etc., moeite hebben met het binnenhalen van opdrachten. Zeker als je een dienst uitvoert dat nog niet genoeg geïntegreerd is in het brein van bedrijven, moet je over genoeg overtuigingskracht bezitten om potentiele opdrachtgevers over te halen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *