Kernwaarden

Wat zijn kernwaarden voor mijn bedrijf?

Kernwaarden zijn waardevol, want met sterke waarden kunnen organisaties zich onderscheiden. Het is het begin van een sterke positionering. Goede kernwaarden zijn tijdloos en blijvend, ze zijn niet bespreekbaar. Het is een fundament. Kernwaarden geven kort en krachtig weer hoe een organisatie doet wat zij doet en ook vooral waarom zij dat doet.

Voorbeelden van kernwaarden zijn: trouw, integer, creatief, innovatief en zorgzaam. Het zijn de belangrijkste speerpunten van jouw organisatie; daar sta je voor en van hieruit handel je. Waarden zijn morele doelen of idealen die mensen nastreven, waarderen en motiveren. Ze hebben een emotionele lading: daarmee breng je mensen in beweging. Het is belangrijk om te weten dat je kernwaarden niet bedenkt. Het is verborgen in het DNA van de organisatie. Dit geldt ook voor de identiteit op zich. Hoewel dit vanuit jezelf komt, is het soms toch lastig om de identiteit van je bedrijf te beschrijven. Doordat je er zo dichtbij staat, kan je niet altijd je vinger erop leggen. Door het stellen van kritische vragen en denkproces op creatieve wijze te stimuleren, ontdekken wij via onze trainingen wat de kernwaarden van jouw bedrijf zijn.

Herkenbaarheid en verbondenheid
Kernwaarden zijn de punten waarop op jouw organisatie drijft en de basis waarvan besluiten worden genomen. De medewerkers voelen zich hiermee verbonden en aangesproken (accountability: je staat voor je waarden). Kernwaarden moeten voor alle medewerkers herkenbaar zijn: de receptioniste, de directeur en de manager, want je medewerkers brengen je bedrijf tot leven. De waarden moeten daarom niet alleen uit de top komen, maar uit alle lagen van de onderneming.

Unieke waarden
In veel gevallen komen waarden als duurzaamheid, vertrouwen en klantvriendelijk naar voren. Het doel van kernwaarden is jezelf onderscheidend maken, want je wil niet hetzelfde zijn als je concurrenten. Probeer daarom echt te zoeken naar unieke waarden of een combinatie van waarden die onderscheidend is. Sommige waarden zijn vanzelfsprekend en die vereisen geen extra communicatie.

Voorbeeldvragen om je waarden te achterhalen:

  • Hoe ga met je klanten om?
  • Hoe werk je samen met collega’s?
  • Waar streef je naar binnen jouw functie?
  • Wat motiveert jou?
  • Wat zijn belangrijke mijlpalen voor de organisatie geweest?
  • Waar ben je trots op binnen jouw organisatie?
  • Hoe beschrijf je jouw organisatie/werkgever als persoon? Hoe stel je hem voor op een verjaardag?

Een sterke identiteit vereist onderscheidende kernwaarden.  Het is belangrijk om een focus te krijgen in deze kernwaarden. Kies er maximaal drie of vier.

kernwaarden

Voorbeelden van de waarden van bekende ondernemingen

Rabobank
1. Respect
2. Integriteit
3. Duurzaamheid
4. Professionaliteit

ABN AMRO
1. Vertrouwd
2. Deskundig
3. Ambitieus

ING BANK
1. Integriteit
2. Eerlijk
3. Verstandig
4. Verantwoordelijk

Persoonlijk vind ik het vanzelfsprekend dat banken eerlijk en verantwoordelijk handelen. De klant wil professioneel en deskundig behandeld worden. Het is de kunst van de banken om juist de onderscheidende waarden te benoemen. Bij Rabobank zal dit duurzaamheid kunnen zijn en bij ABN AMRO ambitieus. Ik verwacht dat banken het lastig vinden om mensen buiten te sluiten in hun communicatie. Zij willen niet dat mensen naar concurrenten gaan, wat uitstraalt in de kernwaarden van de banken. Ik hoop dat in de toekomst steeds meer banken durven om (onderscheidende) keuzes te maken.

Netflix
Bij Netflix gaan ze serieus om met hun kernwaarden. Zij streven er naar dat elk personeelslid streeft naar de waarden van Netflix. Het gaat verder dan streven, de medewerkers hanteren deze waarden in hun eigen leven. Ze hebben in totaal negen waarden vastgesteld: (naar mijn mening teveel)

1. Judgement
2. Communication
3. Impact
4. Curiosity
5. Innovation
6. Courage
7. Passion
8. Honesty
9. Selflessness

Wat ik sterk vind aan de waarden van Netflix, is dat zij daadwerkelijk actie ondernemen om ze tastbaar te maken voor het personeel. Ze hebben vastgesteld dat de waarden opgesteld zijn om een goed team samen te stellen die de missie en visie van Netflix nastreven.

Randstad
Vanuit de bedrijfscultuur zijn de kernwaarden van Randstad vastgesteld.
1. Kennen (het vak kennen als geen ander)
2. Dienen (uitmuntende dienstverlening)
3. Vertrouwen (hoge klantentevredenheid)
4. Streven naar perfectie (opzoek naar verbetering en vernieuwing)
5. Simultane belangen beharteging (het grotere geheel overzien)

De manier van schrijven en benoeming van woorden straalt uit wat de Randstad wil zijn. Dit voorbeeld geeft aan dat ze veel ambitie hebben en vaak is dat ook het geval in bedrijven. Ze hebben enorm veel doelen en waarden die zij belangrijk vinden. De kracht is om een focus te leggen in deze waarden. Kijk vooral ook naar wat het bedrijf onderscheidend maakt. Bij Randstad bijvoorbeeld vind ik twee waarden opvallen: streven naar perfectie en simultane belangen behartiging. Voor deze twee waarden geldt dat ze het vak moet kennen, uitmuntende dienstverlening en vertrouwen uitstralen.

Een identiteit kan zo veel tijd en geld opleveren. Wacht er niet te lang mee en ga beginnen! Uit de voorbeelden kan je al merken dat kernwaarden wel gevonden zijn, maar toch de keuze en de focus tegenvalt. Jouw onderneming kan hierin opvallen door de juiste keuzes te maken met een sterk verhaal naar buiten te treden.

Tip
Kies niet meer dan drie kernwaarden. Vertaal deze kernwaarden door naar alle onderdelen van je onderneming. Sta je voor creativiteit? Straal dit door in je werkzaamheden en in je communicatieboodschappen.

kernwaarden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *